موسسه مجازی طب جامع اسلامی شفای قرآن وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
گوشت نام یک ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد. انسانها گوشت حیوانات را میخورند. گوشت غالبا همراه استخوان و مقداری چربی است و سرشار از پروتئین است
اردك: گرم ترين پرنده اهلي بوده و غذائيت آن زياد و دير هضم و نفاخ مي باشد چاق كننده بدن، دفع كنند بادهاي گرم و تقويت كننده نيروي جنسي مي باشد. خوردن زايد آن توليد خون غليظ مي كند به جز بازو و جگر آن كه خون صالح توليد مي كند. پيه آن گرم و لطيف و ملين و محلل است. سنگدان آن دير هضم بوده ولي اگر كامل هضم شود تقويت كننده معده و احشا مي باشد. تخم اردك غليظ تر و ديرهضم تر و غذائيت آن ضعيف تر از تخم مرغ است. بهترين شكل مصرف آن شكم پر كردن ان با پياز و روغن زيتون و ادويه مصلح ان مي باشد. تخم مرغ: زرده نيم برشت آن صالح الكيموس، كثير الغذا، مقوي قلب و مغز و نيروي جنسي و كساني كه خون زياد از دست داده اند مي باشد. براي بيماري هاي سينه، معده، روده، كليه و مثانه مفيد است. مداومت و زياد خوردن آن باعث سنگ كليه و ايجاد بيماري هاي پوستي مي شود. شتر مرغ: تحليل برنده باد و برطرف كننده بلغم مي باشد. خوردن گوشت آن براي فلج،لرزش، درد مفاصل و كمر، بيماري هاي سرد و رحم مفيد بوده و خوردن روغن پيه آن براي تكلم كودكان ورفع سردي بدن نافع است. ماليدن آن به بدن وپاها باعث سرعت حركت اطفال مي شود. ديرهضم بوده و براي گرم مزاجان مضر است. نكته: ماليدن پيه شترمرغ به بدن باعث فرار مارها از شخص مي گردد و در صورت نزديك شدن، ماربيهوش مي گردد. گوسفند: موافق ترين گوشت براي مزاج انسان بوده و دل و جگر و كليه آن براي تقويت قلب و كبد و كليه انسان مفيد است. گوشت آن كثير الغذا بوده و به سرعت هضم مي شود. توليد كننده خون صالح ، تقويت كننده بدن و چاق كننده مي باشد. خوردن مداوم گوشت خالص و بدون استخوان آنكه با سركه و عسل پخته باشند فوق العاده مقوي بدن بوده، مانع غش و رفع خفقان مي شود. زياد خوردن مغز ان باعث كند ذهني و فراموشی مي شود. گوشت گاو: چاق كننده، تقويت كننده بدن و ديرهضم مي باشد. خون غليظ توليد كرده باعث ايجاد بيماري هاي سوداوي مانند سرطان، جذام، ورم، طحال، بيماري هاي پوستي، وسواس، سياتيك، بيماري هاي مفصلي و صعود بخارات غليظ و بد بو به قلب و مغز و هم چنين زايمان زودرس مي شود. بهترين نوع آن گوشت گاو زرد و بهترين فصل خوردن آن فصل بهار مي باشد. ماهي: صالح الكيموس، زودهضم، مرطوب كننده، چاق كننده شيرافزا بوده، در گرم مزاجان محرك نيروي جنسي ، مصلح خلطهاي گرم مي باشد. براي بيماري هاي ريوي، ضعف كبد و كليه درد و پيچش روده موثر است. براي سردمزاجان و مرطوبين، افرادي داراي مغز مرطوب و معده بلغمي مضر است كه با پختن در روغن گاو يا مصرف مصلحات گرم ضرر آن برطرف مي شود. كباب روي آتش بهتر از سرخ كردن آن در روغن است. ماهي را اگر در روغن سرخ كنند باعث تشنگي شده و دير از معده دفع مي شود. آشاميدن اب بلافاصله بعد از خوردن ماهي بسيار مضر و موجب بيماري هاي مزمن مي گردد. خوردن همزمان ان با شير و تخم مرغ و گوشت حيوانات خشكي بسيار مضر است. تخم ماهي قطع كننده بلغم بوده و براي كليه و طحال ودفع بادهاي بدن مفيد است ولي براي افراد گرم مزاج مضر است. مرغ: مرغ جوان محلي و جوجه آن براي چاق كردن بدن، تقويت مغز و معده هاي مرطوب، تصفيه پوست صورت و صدا مفيد است. جگر آن كثيرالغذا، چاق كننده و ديرهضم مي باشد. دربيماري هاي صفراوي و گرم ، خوردن جوجه خروس مفيد است چون چربي ان كمتر از جوجه مرغ بوده و در بدن به صفرا تبديل نمي شود. كباب: همه كباب ها گرم و خشك مي باشند ولي درجه آن ها بر حسب نوع گوشت، متفاوت است. همه انواع آن محرك اشتها، توليد كننده خون صالح، تقويت كننده بدن و نيروي جنسي و گرم كننده كل بدن به خصوص كليه ها بوده، براي معده هاي مرطوب و كساني كه فصد يا حجامت كرده باشند بسيار مفيد است. خوردن اب بعد از آن به خصوص بعد از كباب ماهي بسيار مضر است.
موضوعات مرتبط: برچسبها: [ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع گوشت در طب ایرانی و طب سنتی, ] [ 17:44 ] [ لقمان محمدیان ]
صيفي جاتي كه رنگ زرد دارند موادي بنام بتاكاروتن هستند كه در بدن انسان تبديل به ويتامين A شده و براي ديده چشم بسيار مفيدند( در صورتي كه بعد از آن ها روغن زيتون خورده شود) سيفي جاتي كه از رنگ سبز برخوردار هستند داراي موادي بنام كلروفيل و اسيد فوليك بوده و براي خون سازي مفيدند.
بادمجان: تقويت كننده معده، مسكن دردهاي گرم، خوشبو كننده عرق و مدر مي باشد. موجب انسداد مجاري كبد و طحال، درد پهلو و لگن و توليد سودا شده و مصرف زياد آن باعث تيرگي پوست، درد چشم سوداوي و بواسير و كوليت مي شود. مصرف آن با روغن هاي ملين، ملين طبع و با سركه قابض مي باشد. براي مصرف بادمجان بايد آن را پوست كنده و خرد كنيد. سپس روي آن نمك بپاشيد و در يك كاسه اب قرا دهيد تا اب ان سياه شود. اين كار را چند بار تكرار كنيد تا ديگر آب سياه نشود. خربزه: مدر، ملين شيرافزا، عرق آور، محرك اشتها و دافع سودا بوده، باعث تقويت نيروي جنسي مي شود. آشاميدن جوشانده 6 گرم پوست خشك ان، جهت دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است. ماسك خربزه جهت شفافيت پوست و رفع لك صورت مفيد است. مصرف زياد ان در گرم مزاجان باعث التهاب ملتحمه مي شود. خربره و هندوانه بايد مابين دو وعده غذاي مصرف شوند. خوردن ان ها بلافاصله بعد از غذا، باعث فساد غذا در معده شده و ناشت خوردن ان نيز مضر است.
كدو سبز: ملين، مدر ادرار و عرق تسكين دهنده تشنگي و باز كننده انسداد مي باشد . سريع به هر خلطي كه در معده غالب باشد تبديل مي شود پس بايد در مزاج هاي گرم با آبغوره و يا سركه و در مزاج هاي سرد با زيره سياه و ادويه هاي گرم مصرف شود در غيراين صورت اخلاط مضر در بدن توليد خواهد كرد. مرباي كدو براي توليد خلط صالح، دفع مواد سوداوي و تقويت اعصاب موثر است. ترشي كدو و لطيف كننده هضم كننده غذا و مسكن حرارت خون و صفرا مي باشد. هنداونه: مدر، تصفيه كننده خون تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي است. اشاميدن آن با سكنجبين جهت يرقان و مواد صفراوي سوخته و سنگ كليه مفيد مي باشد. مرباي پوست آن با عسل و شكر جهت وسواس، درد سينه، ضعف معده و تقويت هاضمه مفيداست. مصرف آن براي سرد مزاجان و كساني كه مشكل معده و طحال درند مضر است هنداونه به جهت لطافتي كه درد به سرعت تبديل به صفرا مي شود لذا مصرف زياد ان به صفراوي مزاجان توصيه نمي شود.
giyahanedarouei.ir موضوعات مرتبط: برچسبها: [ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع صیفی از منظر طب سنتی و طب ایرنی, ] [ 17:41 ] [ لقمان محمدیان ]
سندرم روده تحریک پذیر(IBS) یک بیماری رودهای است که به آن کلون عصبی یا اسپاستیک هم میگویند.
از آن جایی که روده مبتلایان به IBS طبیعی بوده و هیچ اختلال ساختاری یا بیوشیمیایی توجیه کننده علایم در آن دیده نمیشود، از IBS به عنوان یک اختلال «کارکردی»یاد میشود، تنها مسئله این است که سیستم گوارشی خوب کار نمیکند. علایم سندرم روده تحریک پذیر: علایم مهم و کلیدی سندرم روده تحریک پذیرعبارتند از: اسهال و یبوست متناوب، گاهی اوقات بیمار احساس دفع دارد ولی عملا دفع صورت نمیگیرد، گاه نیز مدفوع ناهمگن است، بدین ترتیب که در یک مدفوع رقیق و اسهالی تکههایی از مدفوع خشک به چشم میخورد. مدفوع شبیه به فضله خرگوش، باد کردن و نفخ شکم، احساس درد مبهم در شکم و گاه عدم تعادل عصبی، سندرم روده تحریک پذیرخطر ابتلا به سایر بیماریها را افزایش میدهد، به عنوان مثال، یافتههای حاصل از یک مطالعه نشان میدهد که بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیربا خطر شدید ابتلا به میگرن و افسردگی رو به رو هستند. این بیماری در زنان شایعتر از مردان است. همچنین علایم سندرم روده تحریک پذیرمیتوانند در طول زندگی شدت و ضعف پیدا کنند و بیشتر مبتلایان بین 20 تا 30 سال عمر دارند. این بیماری در برخی افراد از نوجوانی آغاز میشود. دلایل بروز سندرم روده تحریک پذیر: علت این بیماری ناشناخته است، گرچه به نظر میرسد که ترکیبی از عواملی نظیر حساسیت بیش از اندازه دستگاه گوارش و عدم تعادل انتقال دهندههای عصبی، یعنی همان مواد شیمیایی که پیامها را در بین سلولهای عصبی منتقل میکنند، میتوانند در این بیماری نقش داشته باشد. همچنین پژوهشها نشان دادهاندکه مبتلایان به IBS با حرکات دودی که همان انقباضات منظم عضلانی به پیش راننده مواد دفعی در روده هستند، مشکل دارند. عفونت نیز میتواند در بروز علایم نقش ایفا کند. چنین فرض میشود که عفونتهای پوشش داخلی رودهها با برانگیختن پاسخ ایمنی، حساسیت بیش از اندازه رودهها را سبب میشوند. درمان سندرم روده تحریک پذیر: با وجود اینکه سندرم روده تحریک پذیر بسیار شایع است و حتی در برخی در مقالات ادعا میشود از هر پنج نفر یک نفر به آن دچار است، از آن جایی که پزشکان دقیقا علت آن را نمیدانند برای اجتناب از ابتلا به آن روشی قطعی ارایه نکردهاند.
نقش گیاهان دارویی در درمان سندرم روده تحریک پذیر: در درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر از گیاهان دارویی با خواص زیر استفاده میشود:
شما میتوانید بسته به نوع و شدت علایم و شرایط عمومی بدنی و روحی از هر یک از گیاهان فوق استفاده کنید. با توجه به اینکه این بیماری دارای علایم و تظاهرات متنوع است، معمولا در نسخههای گیاه درمانی سندرم روده تحریک پذیراز تحریک دو یا چند گیاه استفاده میشود. http://www.rahpouyan.cn/ موضوعات مرتبط: برچسبها: [ سه شنبه 28 خرداد 1392برچسب:سندرم روده تحریک پذیر و درمان در طب سنتی ,طب قدیم ,طب گیاهی, ] [ 9:23 ] [ لقمان محمدیان ]
آیههای 17 تا 24 سورة مبارکة عبس دربارة کفران نعمت الهی، خلقت و مرگ انسان است. در ادامه همین فراز میفرماید «ما راه را برای او آسان نمودیم» و تأکید میکند که آنچه به انسان دستور داده شده انجام نداده و با تأکید بیشتری میفرماید «پس باید انسان به غذای مصرفی خود بنگرد». در ادامة آیه از نعمتهای سالم، آشامیدنیها، خوراکیها، هوای مطبوع باغهای انبوه و چراگاهها سخن میگوید. از آیة 69 سورة مبارکة نحل درمییابیم عسل بهترین مادة شفابخش و حیاتی است: موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:عسل در قرآن, ] [ 22:16 ] [ لقمان محمدیان ]
پیشگفتار مهدي صادقي موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب از ادويه ها مي توان براي تعادل مزاج غذاها بر حسب مزاج فرد استفاده كرد و مزاج ان ها را تغيير داد.
آويشن: باز كننده انسداد خشك كننده، تحليل برنده بادها و بلغم ، لطيف كننده غذاهاي غليظ، اشتها آور، مدر و جاري كننده حيض بوده، موجب تنقيه ريه و معده و كبد و روده ها از رطوبت و بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز مي گردد. در درد دندان ، درد كمر و مفاصل سرد و بيماي هاي رحمي مفيد است. خوردن آن با آب انجير جهت سرفه و تنگي نفس و با پنيز تازه جه چاق كردن بدن و با اب كرفس جهت خرد كردن سنگ مفيد است. افتيمون: تحليل برنده ورم ها، لطيف كننده باز كننده انسداد و مفرح قلب بوده، جهت بيماري هاي مغزو اعصاب مانند سردرد، تشنج، افسردگي، كابوس، وسواس و بيماري مفاصل مفيد است. به تنهايي مسهل بلغم و سودا و با بنفشه مسهل صفرا مي باشد. از آن جايي كه بسيار لطيف و ضعيف است جوشاندن وكوبيدن باعث از بين رفتن خاصيت آن مي شود هنگام مصرف نبايد آن را نرم كوبيد و يا زياد جوشاند. مصرف زياد ان براي گرم مزاجان مضر است. اسطو خودوس: مفرح ، تقويت كننده بدن ، قلب، مغز، احشا و قواي ظاهري و باطني بدن، باز كننده گرفتگي هاي عروقي و مسهل بلغم و سودا به مخصوص سوداي مغز مي باشد. در بيماريهاي سينه و سرفه، سردرد و سرگيجه به دنبال ضربه، بيماري هاي كبد و طحال و مجاري ادراري مفيد است. مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر است. بادرنجبويه: مفرح، تقويت كننده قلب و مغز و حواس و باز كننده انسداد عروق مغزي بوده و در رفع كابوس سوداوي ، غش، سكسكه، تحليل سودا و امراض بلغمي و بيماري هاي كليه موثر مي باشد. زعفران: مفرح، تقويت كننده ريه و كبد و كليه و مثانه، باز كننده انسداد مغز و كبد و طحال، ادرار آور، محرك نيروي جنسي، منضج و مصلح عفونت بلغمي بده و باعث رسيدن داروها به قالب و ساير اعضا مي شود. آشاميدن يك مثقال آن جهت تسريع در زايمان مفيد است. زنجبيل: تحليل برنده، باد تسكين دهنده درد كبد سرد، باز كننده انسداد كبد و طحال، تقويت كننده قلب و فم معده و مثانه و نيروي جنسي مي باشد. در رفع بيماري هاي عصبي (ترس و وحشت)، بيماري هاي مفصلي و كمر درد و قطع حيض مفيد است. ضماد برگ يا ريشه آن جهت بيماري هاي مفصلي وبريدگي ها و تحليل ورم مفيد است. براي گرم مزاجان مضر بود و زياده روي در مصرف آن باعث فساد خون و ضعف نيروي جنسي مي شود. زيره: تحليل برنده و باز كنند ه انسداد، خشك كننده، لطيف كننده، قابض و بر طرف كننده بادهاي غليظ مي باشد. زيره را با نمك جويده و اب آن را قورت دهيد باعث قطع آبريزش دهان مي شود. اگر با سركه بساييد و بو كنيد يا در بيني فتيله كنند خونريزي بيني را قطع مي كند. اگر زيره را در سركه خيسانده بعد در آفتاب خشك كنيد وبكوبيد براي رفع ويار خاك خوردن در زنان باردار مفيد است. سياه دانه: منضج جميع اخلاط، خشك كننده رطوبات بدن، چاق كننده، مدر، شيرافزا بوده، در درد سينه تنگي نفس، سرفه، استفراغ، بيماري هاي كبد و طحال مفيد مي باشد. خوردن ان با سركه موجب دفع اقسام كرم معده مي شود. ضماد كوبيده آن با گلاب براي زخم سوداوي ساق پا مفيد است. قهوه: در مورد طبع آن اختلاف نظر وجود دارد ولي آنچه كه قبال قبول همگان است اين است كه هر چه كهنه تر شود سرد و خشك تر مي شود. ملين طبع، مدر و خشك كننده رطوبت مي باشد. خوردن ان در گرم مزاجان باز كننده انسداد، تسكين دهنده دردهاي گرم، مانع سوختن خون و صفرا و سودا و رقيق كننده خون بوده، در تب هاي دموي و صفراوي و سوداوي ، سرفه بلغمي و تقويت معده مفيد مي باشد. مصرف زياد آن باعث بي خوابي و لاغر شدن بدن، زردي پوست، كاهش ميل جنسي، نفخ ، كوليت روده و بواسير مي شود. مصرف آن براي سردمزاجان و كساني كه غلبه اخلاط فاسد دارند به ساير مضر است. خوردن آن ناشتا و يا همراه شير مضر بوده، بهترين مصلح قهوه كه طعم و رايحه آن را لذيذ مي كند زعفران است.
گل گاوزبان: مفرح، قوي روح و حرارت غريزي و قلب و مغز و كبد، ملين و مسهل صفرا و اخلاط سوخته و سودا بوده و در رفع بيماري هاي سوداوي، خشونت ناي و سينه سرفه، تنگي نفس گلودرد، وسواس، سنگ كليه و مثانه مفيد مي باشد. نمك: قابض مسهل بلغم و سودا و صفرا، حل كننده ، خشك كننده، دفع كننده رطوبت لزج، باز كننده انسداد، شفاف كننده پوست صورت بوده و اشتها اور مي باشد. مصلح غذاهاي سرد و نيكو كننده طعم غذا و سبزي ها و حبوبات گس بي مزه و ترشيها و گوشت و امثال آن است ولي مصرف زياد آن باعث ايجاد انسداد ، مشكلات پوستي، توليد سودا و لاغري بدن مي گردد.
giyahanedarouei.ir موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج ادویه و چائی های سنتی در طب سنتی, ] [ 12:2 ] [ لقمان محمدیان ]
صحيح ترين روش استفاده از حبوبات تركيب ان ها با يكديگر به نسبت درست است بهترين روش طبخ حبوبات استفاده از ارام پز و يا پخت با حرارت كم است.
برنج: در طبيعت آن اختلاف نظر وجود داشته بعضي آن را گرم و بعضي سرد و بعضي معتدل دانسته ولي در درجه دوم خشك بودن ان اتفاق نظر وجود دارد و بعضي مركب القوي دانسته اند زيرا اگر در اب بجوشانند و ابكش كنند و چلو بپزند، جرم ان درجه اول رد و اب ان اول گرم مي باشد اما اگر كته و يا دم پخت كنند مايل به گرمي مي باشد. توليد كننده خلط صالح و خواب هاي خوب بوده، دردرمان پيچش شكم و زخم روده اسهال خوني، اختناق رحم، امراض كليه و مثانه نافع است. خوردن برنج با شير و شكر كثيرالغذا بوه و محرك نيروي جنسي و چاق كننده مي باشد. خوردن ان با دوغ تازه و سماق، تسكين دهنده حرارت و تشنگي و درمان اسهال صفراوي است. نكته: برنج را بايد قبل از پختن در اب خيساند، چند مرتبه با اب شست و بعد پخت. جو: جو قليل الغذاتر از گندم بوده تسكين دهنده صفراو خون و عطش مي باشد. جو را بو داده تا حدي كه نه خام باشد و نه بسوزد، بعد يك مرتبه با اب گرم و يك مرتبه با اب سرد بشوييد، سپس خشك كرده و ارد و الك نماييد. با اين آرد(كه سويق ناميده مي شود) و قدري شكر، فرني بپزيد و به اطفال بدهيد كه بهترين غذاي آنان است و باعث تقويت و افزايش وزن كودكان مي شود. هضم نان جو راحت تر از نان برنج بوده و سرد و قليل الغذا مي باشد. به دليل چسبندگي به معده و روده، در درمان اسهال و تب هاي گرم كه با ضعف معده همراه نباشد مفيد است. در سرد مزاجان باعث كوليت مي شود. مصلح نان جو، آب عسل و ابگوشت و شكر مي باشد. عدس: قابض دير هضم، نفاخ، غليظ كننده خون و مانع حركت آن در مويرگ ها مي شود. توليد خون سوداوي كرده، موجب ديدن خواب هاي مشوش و ضعف بينايي مي شود. پختن آن با سركه تقويت كننده معده و از بين برنده نفخ آن است و سوخته آن جهت سفيد كردن دندان مفيد است . ضماد ان با سفيد تخم مرغ جهت ترك پا مفيد است.
گندم: بهترين غذي افراد متعدل المزاج بوده و غذئيت آن زياد و چاق کننده بدن و نيرو بخش است و موجب انسداد شده و براي كساني كه در رگ هاي بدن و دل و كبد و معده و .. تنگي دارند مضر مي باشد. خوردن گندم تازه و خام مولد كرم معده مي باشد. بهترين نان، ناني است كه گندم سالم سفيد رسيده تازه شسته كه سبوس آن را به حد اعتدال (متوسط) جدا كرده، آرد كننده و خمير نمايند و ورز دهنده و خميرترش به ان اضافه نموده بگذارند بماند تا خمير آن ورايد و پف كند. سپس در تنوري با حرارت معتدل، آرام پخت نمايند. ناني كه گندم آن را نشسته و سبوس آن را نگرفته باشند سريع هضم مي شودو به راحتي از معده خارج مي شود. و مضعف بدن، مولد خون سوداوي، بواسير ودر بعضي مزاج ها ملين است. ناني كه سبوس آن را به كلي گرفته باشند به سرعت از معده خارج شده و باعث انسداد كبدي و سنگ كليه مي شود. ناني كه سبوس آن را خوب (متوسط) گرفته باشند كثير الغذا و مولد خلط متين و ديرهضم بوده، مصرف زياد آن براي گرم مزاجان مضر مي باشد. نان گندم تازه، خشك كننده رطوبت معده و جويدن آن براي كندي دندان موثر، چاق كننده و مقوي بدن است و خشك ان ديرهضم بوده باعث تشنگي مي شود. نان حاوي شنبليله، سياه دانه و ... اشتها آور بوده و باز كننده انسداد، خشك كننده رطوبت و تحليل برنده رياح مي باشد. نكته: نان شيرمال كه براي تهيه آن از شير و روغن استفاده مي شود يك از بهترين نان ها بوده و كثيرالغذا مي باشد لوبيا: لوبياي قرمز گرم تر از نوع سفيد آن مي باشد. دير هضم، نفاخ، توليد كننده خلط غليظ بوده، ملين سينه و ريه، مدر، شيرافزا، چاق كننده بدن و محرك نيروي جنسي مي باشد ماش: لطيف تر از عدس و نفخ آن كمتر از باقلا بوده، از بهترين حبوبات است. كثر الغذا، مولد خلط صالح بوده ولي ديرهضم مي باشد به خصوص ان كه پوست ان را كامل گرفته باشند. مصرف آن در فصل بهار و تابستان ، سرزمين هاي گرم و گرم مزاجان تب هاي گرم مفيد است چون باعث تسكنين حرارت، صفرا و خون است. ماش پوست كنده براي رفع يبوست و با پوست آن براي درمان اسهال مفيد است. نخود: تقويت كننده حرارت غريزي وريه، توليد كننده خون صالح، كثيرالغذا، چاق كننده، مدر ادرار و حيض و عرق، ملين طبع و زياده كننده شير و مني مي باشد. خوردن نخود با شير تازه براي گرفتگي صدا كه از خشكي باشد نافع است ولي اگر بيمار تب داشته باشد بايد به جاي شيراز اب استفاده كند. اگر يك شب نخود را در سركه خيسانده و صبح ناشتا بخورد و در آن روز چيزي ديگري ميل نكند براي كشتن كرم معده مجرب است.
موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع حبوبات در طب سنتی, ] [ 11:58 ] [ لقمان محمدیان ]
ريشه ها بهترين و بيش ترين املاح و مواد معدني را در بر دارند و بهترين وصحيح ترين روش استفاده از آن ها به صورت خام و يا بخار پز مي باشد.
پياز: پيازمدر(با قوت حرارت و لطافت خود اب و مايعات زايد را از طريق ادرار و عرق و حيض و شير دفع ميكند.) و اشتها آور بوده باعث هضم سريع غذا مي شود براي درمان بي خوابي، ضعف اعصاب و ميل جنسي تجويز مي شود. پختن پياز با دنبه براي سرماخوردگي، ناراحتي هاي سينه ، دفع اختلاط لزج از ريه ها و چكاندن آب آن در گوش در دفع كاهش شنوائي و وزوز گوش مفيد است. ضماد آن با زرده تخم مرغ جهت درد مقعد و باروغن كوهان شتر در رفع شقاق مقعد مفيد است. ترب: بهترين نوع ان آبدار، نازك، تند، طويل و كم ريشه است. لطيف كننده و تحليل برنده ورم ها بوده و براي بواسير، سل، سياتيك، روماتيسم، سنگ مثانه و ... مفيد مي باشد توليد باد و آروغ در بدن كرده، در كساني كه معده مرطوب دارند مانع هضم غذا مي شود. از امام حسين(ع) روايت است كه «برگ آن پراكنده كننده باد، مغز آن مدر ادرار و ريشه آن از بين برنده بلغم است.» آشاميدن آب ترب پخته براي رفع سرفه مزمن و طولاني و دفع اختلاط غليظ سينه و غرغره آب پخته آن با سكنجبين براي ديفتري مفيد است . خوردن 8 مثقال (تقريبا 35 گرم) اب شاخه و برگ ترب با سكنجبين براي خارج كردن سنگ مثانه نافع است. براي سر و دندان و چشم و گلو مضر مي باشد. نكته: براي گرفتن اب ترب، ترب را ورق ورق كرده و سطح آن را با عسل بپوشانيد و در آبكش بچينيد. سپس ظرفي زير آن بگذاريد تا آب خارج شده در آن جمع گردد. سير: سير رقيق كننده خون، خشك كننده رطوبت معده و مفاصل مدر ادرار و حيض و عرق مي باشد. خوردن آن با رعايت زمان و سن و مزاج فرد و در حد اعتدال، باعث حفظ صحت بدن و دفع ضرر اب و هواي وبائي و عفونت مي شود. خوردن آن با سركه جهت تنقيه حلق و صورت، سرفه و تنگي نفس فلج، دردمفاصل، سياتيك، نقرس، فراموشي و ... مفيد است. مداومت در خوردن آن باعث ريزش موي سفيد و روئيدن موي سياه در سر مي شود. زياد خوردن آن بدون رعايت مزاج و سن و فصل باعث سوختن خون شده، براي چشم و ريه و بواسير مضر است. giyahanedarouei.irموضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج انواع ریشه ها در طب سنتی, ] [ 11:56 ] [ لقمان محمدیان ]
"آيورودا" يك لغت سانسكريتي به معني "علم زندگي" است. -
![]() تعريف:"آيورودا" يك لغت سانسكريتي به معني "علم زندگي" است.آيو ( Ayu ) به معني "زندگي" و ودا ( Veda ) به معني "دانستن" است. ريشي هاما اصول آيورودا را در هنگام مراقبه يافته و آنها را در وداها(كه به معني "دانش" است) تدوين نموده اند (وداها متون مذهبي هندوها هستند) تاريخچه :آيورودا يك سيستم پزشكي- درماني ، مذهبي- فلسفي مي باشدكه در زندگي روزمره مردم هندوستان بيش از 5000 سال قدمت دارد. اطلاعات جالب درباره طب آیورودا (Ayurvedic medicine)
آيورودا يك روش درماني قديمي هندي است، فلسفه آیورودا (علم زندگی و عمر طولانی ) مشتمل بر يك سري معالجات شامل گياهان دارويي ، تغيير رژيم غذايي ، مراقبه ، رایحه درمانی ،ماسـاژ و حرکات يوگا براي نگهداري يا بازيابي سـلامتي ا ست . اولین سوال در ذهن یک پزشک آیورودا این نیست که فرد مراجعه کننده دچار چه نوع بیماری است ، بلکه این است که بیمار من چه شخصیتی دارد، خلقیات او ،توانایی ها و استعدادهای او چیست و پس از تشخیص این مسائل تصمیم گیری درمانی شروع می شود. دانشمند بزرگ " Charaka" گفته است : "پزشک هر چقدر که از نظر علمی و درمان بیماری ماهر و خبره باشد اگر نتواند با هنر عشق و نور وارد قلب بیمار شود نمی تواند او را درمان کند ." تاریخچه آیورودا چیست ؟ آيورودا يك واژه سانسكريت به معني" علم زندگي" و شايد يكي از قديمي ترين سيستمهاي درماني در دنيا است كه از بيش از 5000 سال قبل بطور سـنتي از استاد به شاگرد منتقل مي شده و ریشه در متون مقدس آریائی ها ی باستان دارد .حدود 3000 سال قبل ( 900 سال قبل از میلاد ) سه دانشمند بزرگ به نامهای Charaka ، Sushruta ، Vagbhata اصول آن را از منابعی که وجود داشت، جمع آوری نمودند . کتابهای بر جای مانده از آنان هنوز هم توسط دانشجویان ، اساتید و درمانگران این رشته استفاده می شود. بسیاری از صاحبنظران ، سیستم آیورودا را بعنوان مادر تمامی روشهای شفابخشی می شناسند شاخه های آیورودا کدامند ؟ آیورودا شامل هشت شاخه اصلی ( طب اطفال ،طب زنان و زایمان ،چشم پزشکی ، طب سالمندان ،گوش و حلق و بینی ، مسمومیت شناسی ، طب عمومی و جراحی)می باشد . بسیاری از روشهای شفابخشی مدرن ( ماساژ ، رژیم درمانی ، گیاهان ، پولاریتی تراپی ، کینزیولوژی ، شیا تسو ، طب سوزنی ، طب فشاری ، سنگ درمانی ، رنگ درمانی ، مراقبه ) در اصل شاخه هایی از فلسفه آیورودا می باشند . فلسفه آیورودا چیست ؟ آیورودا هنر هماهنگی موجود زنده با قوانین طبیعت است . هدف آن حفظ سلامت در فرد سالم و شفا در فرد بیمار است . آيورودا ريشه در اين اعتقاد دارد كه سلامتي نتيجه تعادل بين ذهن ، بدن و روح است . به بیان بهتر ، سلامتی ، تعادل کامل بین سه انرژی اساسی بدن یا سه دوشا ( واتا _ پیتا_ کافا) و یک تعادل بین جسم _ ذهن _ روح (یا آگاهی) است. بر طبق آيورودا ، هرشخص مقداري از 5 عنصر اصلي عالم(خاك، آب ، آتش ، هوا ، اتر ) را در خود دارد و تركيب اين عناصر با يكديگر به سه نوع متابوليسم بدن يا سه نوع دوشا منجر مي شود .دوشا ها انواع متابولیک بدن هستند که هر کدام ساختار و طرح زمینه ای افراد از قبیل ساختاربدنی ، شخصیت، عکس العمل ها و تمایلات غذایی را تشکیل می دهند. اين دوشاها ، به عنوان واتا ، پيتا و كافا شناخته مي شوند . واتا شامـل اتر و هواست و با حـركات بدن مرتبط مي شود( انرژی حرکت یا کاتابولیک) . پيتا از آتش وآب درست شده ، و به سـوخت و سـاز بدن مربوط است که اساس هضم و تغییر ماده به انرژی ( انرژی متابولیک ) است . كافا شامل خاك و آب است كه با ساختار بدن و ثبات و پايداري مرتبط است.( انرژی ساختار ی و آنابولیک) هرچند كه هر سه نوع دوشا در همه افراد وجود دارد ، در هر فرد خاص ، يكي از اين دوشاها غالب است . دوشای واتا : تمامی حرکات بدن را کنترل می کند ( اتر + هوا ) دوشای پیتا : کنترل سوخت و ساز را بعهده دارد( آتش + آب) دوشای کافا : مسئول کنترل ساختار بدن است( آب+ خاک) تیپهای بدنی- شخصیتی معروف آیورودا کدامها هستند ؟ در لحظه لقاح ، واتا ، پیتاو کافای والدین مهمترین عامل تعیین کننده دوشای مزاجی فرزند یا پراکریتی (Prakriti)می باشد. اگر چه پراکریتی واقعیت اصلی وثابت هر فرد است اما توسط نیروهای مختلف مورد تهاجم قرارمی گیردکه از آن جمله فاکتورهای محیطی، فصل،زمان،موقعیتهای احساسی، هیجانات و کیفیت ارتباطات ، عقاید و نیز غذاهایی که می خوریم، می باشند. با شناخـت نوع بدن هر فرد پزشک آیورودائی قادراست نوع رژیم غذائی و تمرینات بدنی و شیوه های درمانی را که به او کمک خواهند کرد تعیین کند و هر آنچه را که سودمند نبوده و حتی زیان آور است به وی گوشزد نماید. ویژگی های نوع واتا: ساختار جسمانی سبک و لاغر سرعت در انجام فعالیتها خشکی پوست و نامنظمی دندانها نا منظم بودن گوارش و زمان احساس گرسنگی خواب سبک و مقطع یا بی خوابی اشتیاق ، سرزندگی و قدرت تخیل قوی هیجان زدگی و حالات متغیر فراگیری سریع اطلاعات تازه و نیز فراموشی سریع آموخته ها گرایش به نگرانی گرایش به یبوست مزاج خستگی زودرس گرایش به تلاش بیش از حد ظهور انفجاری انرژی روانی و جسمانی تم بنیادی نوع واتا ، (دگرگونی پذیری) است . واتاها ، افرادی هستند که حالات آنان را نمی توان پیش بینی کرد و به مراتب کمتر از پیتاها یا کا فاها ، نمونه ای کلیشه ای می باشند. قابلیت تنوع آنان از نظر قامت و شکل و حـالات و اعمال خود علامت مشخصه آنان است . انرژی نوع واتا ، بصورت انفجاری نمایان شده و ناپایدار است. در نوع واتا،موارد زیر نیز بسیار شاخص می باشند: احساس گرسنگی بی موقع در هر زمانی از شبانه روز هیجانات عاشقانه با تغییر حالت دائمی نامنظمی زمان به بستر رفتن در شب چشم پوشی از خوردن یک وعده غذا و به طور کلی ، پیروی از عادات نامنظم گوارش خوب غذا در یک روز و بدی گوارش در روز بعد ظهور انفجارهای عاطفی کوتاه مدتی که سریعاً فراموش می شوند گامهایی شتابان و تند در راه رفتن ویژگی های نوع پیتا: · ساختار متوسط · میزان تاب و توان معمولی · گرسنگی و تشنگی شدید و دستگاه گوارشی نیرومند · بروز خشم و عصبانیت در شرایط تحت فشار · رنگ پوست روشن یا سرخ و سفید ،اغلب همراه با کک و مک · عدم تحمل نور آفتاب و هوای گرم · زرنگی ، چاره جو یی و علاقمندی به چالش و مبارزه طلبی · قدرت ذهنی بالا و قاطعیت · شیوه بیان دقیق و شمرده · ناتوانی برای چشم پوشی از خوردن یک وعده غذا · رنگ موها : بور ،قهوه ای روشن ، یا سرخ ( یا ته رنگی متمایل به سرخ ) زمینه نوع پیتا ،( تند و تیزی ) احساسات است . هر فردی با مشخصات زیر ، به مقدار زیادی از پیتا برخوردار است : موی سرخ براق ، چهره سرخ و سفید ، جاه طلب ، زیرک ، صریح ، جسور ، مباحثه طلب یا حسـود . جنبه مبارزه طلبی نوع پیتا ، یک گرایش طبیعی است ولی لزوماً ظاهر نمی گردد . در حال تعادل ، احساسـات و عواطف پیتاها گرم و صمیمی است و افرادی مهربان و قانع می باشند. چهره ای که از شادی می درخشد ، نمودار پیتا است . موارد زیر نیز بسیار شاخص می باشند: · نیم ساعت تاخیر در صرف غذا ، موجب احساس گرسنگی شدید می گردد · زندگی بر حسب ساعت تنظیم می گردد ( معمولاً با یک ساعت مچی گران قیمت ) و از اتلاف وقت ناخشنود می گردد . · در طول شب بیدار می شود و این بیداری همراه با احساس گرما و تشنگی است · بر موقعیت حاکم می گردد و یا احساس می کند که می باید بر وضعیت مسلط شود · به تجربه در می یابد که از دیدگاه دیگران فردی بسیار زیاده طلب می باشد · با گامهایی مصمم راه می رود ویژگی های نوع کافا: · بدنی محکم و نیرومند ، با قدرت جسمانی زیاد و مقاومت · برخوردار ی از انرژی پایدار ، کندی و موزون بودن در عمل · شخصیت آرام ، با اعصابی راحت ، و دیر خشم · پوست خنک ،نرم و ضخیم و رنگ پریده و غالباً چرب · کندی در جذب اطلاعات جدید ، ولی برخورداری حافظه خوب · خواب سنگین و ممتد · کندی عمل گوارش و میزان گرسنگی اندک · داشتن شخصیت مهربان ، متحمل و با گذشت · گرایش به احساس تملک و راحت طلبی تم بنیـادی نوع کـافا ( فارغ الـبـــالی) است . دوشـای کـافا ، اصل ساختاری بدن بوده و ثبات و پایداری را عرضه می دارد . همچنین قدرت جسمانی و نیروی حیاتی ذخیره ای را تامین می کند که در قالب بدن ستبر و تنومند نمونه های شاخص کافا ، تعبیه شده است. آیورودا ، کافاها را افرادی سعادتمند می داند. زیرا از سلامـتی مناسبی بهره مندند و بیانگر شخصـیت هایی هستند که متین و خشنود بوده و با فارغ البالی به دنیا می نگرند. موارد زیر نیز در کافاها بسیار بارز می باشند: · پیش از اتخاذ یک تصمیم ، به مدتی طولانی درباره امور تعمق می کنند · به کنـدی از خواب بیدار شده و مدت زیادی در بسـتر می مانند و به محض ترک بسـتر به نوشیدن یک فنجان قهوه احتیاج دارند · از وضع موجود ، خشنود می باشند و از طریق آشتی دادن دیگران ، اقدام به حفظ وضع موجود می کنند · به احساسات افراد دیگر که صمیمانه با آنها احساس همدردی می کنند احترام می گذارند · حرکات آنان موزون است. چشـمانی آبدار و نگاهی نوازشـگر دارند و حتی علیرغم اضـافه وزن نیز ، خرامان راه می روند آشنایی با طبیعت افراد چه اهمیتی دارد ؟ اطلاع از پراکریتی و ساختار اصلی بدن هر فرد فوایدی دارد: · شناخت خود، اساس زندگی است. · به شناخت عادتها و تمایلات که مستقیماً روی سلامتی اثر می گذارند ، کمک می کند. · به پیش بینی بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است رخ دهند ،کمک می کند و درمان می تواند در جهت پیشگیری از وقوع بیماری باشد. · به درک دیگران و بهبودی روابط ،کمک می کند. · دانش کافی برای هر فرد در جهت بدست آوردن تعادل با زندگی فراهم می کند. هدف زندگی از دید آیورودا چیست ؟ شفا فقط هنگامی رخ می دهدکه قسمتهای مختلف زندگی بهبود یابند. نگهداری سلامت و تعادل ، نیازمند آگاهی و هشیاری لحظه به لحظه و شفا دارد. بر اساس علم آیورودا زندگی ما یک هدف مشخص دارد.هدف ، شناخت خالق ( آگاهی کیهانی) و درک ارتباط با وی است که در تمام زندگی ما تاثیر دارد .این هدف بزرگ با تعادل چهار جنبه اساسی زندگی بدست می آید که شامل موارد زیر است : · دارما dharma : وظایف واعمال ما · آرتا artha : موقعیتهای مادی وارزشها · کاما kama : خواسته های مثبت · موکشا moksha : رهایی روح این چهار مورد را Purusharthas می گویند که چهار هدف اصلی زندگی برای هر فرد می باشد و اساس آنها را سلامتی تشکیل می دهد .برای حفظ دارما و انجام مسئولیتهایمان باید سالم باشیم تا به موفقیت و دارایی کافی دست یابیم .برای داشتن خواسته های خلاق و مثبت ، احتیاج به ذهنی سالم و آگاه ، بدن سالم و ادراک سالم داریم.(kama و desire گاهی اوقات به xxx و زندگی خانوادگی وتوالدو تناسل تعبیر شده است لکن در اصل معنی آن انرژی مثبت یا نیرویی است که هر گونه عمل خلاق را می سازد.) موکشا یا رهایی روح نشاندهنده تعادل بدن و ذهن و آگاهی ( روح ) است. طبق نظر آیورودا ، منشا همه موجودات از آگاهی کیهانی است که شامل انرژی مذکر (purusha ) وانرژی مونث ( prakruti ) می باشد و هر چیزی که در جهان وجود داشته باشد در انسان نیز وجود دارد. انرژی مذکر نمایانگر طبیعت است. هر سلول بدن دارای ذهن ، هوش ، آگاهی است که از آن طریق انتخاب می کند. برای مثال هر سلول غذای خاص خودش را انتخاب می کند. علت اصلی بروز بیماری از دید آیورودا چیست ؟ ترکیب پنج عنصر ، دوشا ها را می سازد .دوشا ها اعمال روانی- زیستی را کنترل می کنند . بنابراین اگر متعادل باشند سلامتی و نظم order))وجود دارد و اگر متعادل نباشند ،بیماری رخ می دهد. (disorder ) اصل كلي آيورودا بر اين اساس است كه بيماری بعلت عدم تعادل در يك يا چند دوشا بوجود می آید . عوامل متعددی مي تواند بر تعادل دوشاها اثر بگذارد . از رژيم غذايي گرفته تا تغيير فصل ،استرس در كار يا خانواده هم تعادل دوشاها را بر هم مي زند كه نتيجه آن انباشتگي سموم در بدن و ذهن است . هنگامی كه علت بيماري تشخيص داده شد ، تحت راهنمايي يك درمانگر آيورودا بازيابي تعادل و سم زدايي انجام مي شود . اين موضوع را به اين صورت توضيح مي دهند كه وقتي انرژي متعادل شد ، سيستم دفاعي طبيعي بدن نيرومند مي شود و راحت تر مي تواند با بيماري مبارزه كند يا از بيمار شدن جلوگيري كند . جلسات درمانی آیورودا چگونه برگزار می گردد ؟ اولين ديدار با يك درمانگر آيورودا حدود 45 تا 90 دقيقه طول مي كشد . درمانگر يك سري سئوال براي تعيين نوع دوشاي بیمار مي پرسد . از وی درباره خصوصيات فيزيكي ، احساسي ، ذهني ، مزاج و غذاهاي مورد علاقه همچنين درباره خصوصيات شخصيتي و سابقه خانوادگي سئوال مي شود . درمانگر به قلب و ريه فرد گوش مي كند و توجه خاصي به نبض و زبان وی دارد . طبق آيورودا ، هر شخص سه نبض سطحي و سه نبض عمقي روي هر مچ خود دارد كه به ارگانهاي مختلف داخلي بدن مربوط است . با نبض خواني ، درمانگر مي تواند عدم تعادلها را معلوم كند . اين نبض ها همجنين اطلاعاتي درباره سه دوشا بما مي دهند . رنگ و حساسيت قسمتهاي مختلف زبان ، بخوبي ظاهر فيزيكي فرد ، نشانه هايي را درباره سلامتي او آشكار مي كند . بعلاوه ممكن است نمونه ادرار هم آزمايش شود . بعد از تعيين نوع مزاج و عدم تعادلهای موجود ، درمانگر ممكن است تركيبی از درمانهاي آيورودا را براي بیمار تجويز كند كه شامل گياهان دارويي ، شيوه زندگي ، اصلاح رژيم غذايي ، مديتيشن ، يوگا ، تمرينات تنفسي و پاكسازي با دوش يا تنقيه است . اگر شما متوجه شديد كه براي مثال كافاي شما زياد شده است ممكن است متابوليسم كند يا اضافه وزن داشته باشيد . لذا درمانگر ممكن است پيشنهاد كند كه يك سري تمرينات معمول را انجام دهيد و از رژيم غذايي سبك استفاده كنيد . افراد نوع واتا معمولاَ خيلي لاغر و مستعد بيماري عصبي مثل استرس و بيخوابي هستند . اگر شما از نوع واتا هستيد ، يك درمانگر آيورودا ممكن ا ست به شما توصيه كند كه يك برنامه منظم هميشگي را دنبال كنید یا ساعات غذا خوردن ، خوابيدن و بيدار شدن شما هميشه در يك زمان مشخص باشد . اگر شما از نوع پيتا هستيد ، احتمالاَ از اندام خوبي برخوردار هستيد اما شايد دچار ترشرويي ، سوزش قلب ، بیماریهای پوستی و بواسير هستيد . اگر پيتاي شما زياد شده ، عاقلانه است كه الكل و غذاهاي سرخ كردني را قطع كنيد و از شرايط استرس دوري كنيد . فاصله زماني بين جلسات آيورودا كاملاَ متفاوت است . بسته به شرايط شما و تجويز درمانگر ، يكبار كه شما راهنمايي هاي درماني خود را گرفتيد شايد بتوانيد خودتان آنرا دنبال كنيد يا اينكه درمانگر تان بخواهد شما را بطور منظم ببيند تا روند درمان را پیگیری كند . آیا نتایج تحقیقاتی نیز در مورد آیورودا موجود است ؟ ![]() بله : تحقيقات نشان داده افرادي كه تمرينات آيورودا مثل يوگا را انجام مي دهند در معرض خطر كمتري براي فشار خون بالا ، كلسترول بالا و استرس هستند كه همه اينها عوامل ايجاد بيماريهاي قلبي مي باشند . مطالعات همچنين نشان داده كه يوگا بطور مشخص براي دردهاي عضلاني موثر است.روي داروهاي گياهي آيورودا تحقيقاتي براي درمان برخي ازبيماريها مثل حساسيت ها ، آرتروز ، پاركينسون و بيماريهاي گوارشي درحال انجام است . تا کنون تحقیقات متعددی بر روی تاثیرات آنتی اکسیدان برخی گیاهان آیورودا نظیر زردچوبه انجام شده که گویای تاثیر بارز آن در پیشگیری از بیماریهای قلبی- عروقی و سرطان و نیز کمک به درمان دیابت است چه موارد احتیاطی در مورد آیورودا پیشنهاد می گردد ؟ - اگر شما بیماری خاصی مثل بیماری قلبی یا دیابت دارید، فقط به ایورودا تکیه نکنید و از درمانهای معمول پزشکی هم استفاده کنید. - روشهای پاکسازی مثل تنقیه یا استفاده زیاداز ملین ، ممکن است تعادل شیمیایی بدن را بهم بریزد . از این روشها با احتیاط استفاده کنید . - اگر شما از یک رژیم غذایی خاص برای دیابت یا بیماری قلبی خود استفاده می کنید ،قبل از استفاده از رژیم غذایی آیورودا با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی ممکن است این رژیمها با هم در تضاد باشند. موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:آيور ودا (طب سنتی هند), ] [ 11:52 ] [ لقمان محمدیان ]
سبزي ها داراي ويتامين هاي گروه B هستند در سبد غذايي روزانه حتما از سبزي ها استفاده كنيد چون به خاطر داشتن فيبر زياد، موجب فعاليت حركات دودي شكل روده و تنظيم فعاليت دستگاه گوارش و سلامتي انساني مي شود.
اسفناج: مدر، ملين، زود هضم و دفع كننده صفرا بوده، جهت رفع التهاب و تشنگي تب هاي گرم، بيماري هاي ريه مفيد است. غرغره آب آن جهت گلو درد و اشاميدن عصاره آن با شكر براي سنگ كليه و سوزش ادرار مفيد است. مصرف زياد آن براي سردمزاجان و افراد داراي سردرد و بيماري هاي طحال مضر است. اسفناج به دليل داشتن ساليسيلات باعث دفع آهن مي شود به همين دليل خدوند متعال مقادير زيادي آهن در آن قرار داده تا مصرف كننده دچار كم خوني نشود پس بر خلاف تصور همگان موجب درمان كم خوني فقر آهن نخواهد شد. تره تيزك: باز كننده انسداد كبد و طحال پاك كننده بدن از رطوبت لزج تحليل برنده بادهاي بدن، مدر، مولد مني و محرك نيروي جنسي بوده و مصرف ناشتاي آن بوي بد زير بغل را رفع مي كند. در احاديث آمده خوردن ان در شب مضر بوده و موجب جذام و برص مي شود. جعفري: تقويت كننده معده و روده و كبد، هضم كننده غذا، باز كننده انسداد كبد و طحال، گرم كننده كليه و مثانه، چاق كننده بدن مي باشد. خوردن و بوئيدن آن جهت سرماخوردگي، دفع رطوبت و سردي مغز، سرفه خشك و ضماد آن جهت تسكين درد و ورم بواسير مفيد است. خرفه: برگ و ساقه آن مدر، تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي، حرارت كبد و معده و رحم، تب هاي گرم و صفراوي بوده و در رفع ديابت، سردرد گرم، عفونت ريه، استفراغ و سنگ كليه موثر است. مصرف آن در گرم مزاجان لاغر و خشك ، باعث چاق شدن آن ها خواهد شد. خوردن خرفه پخته همراه با كمي روغن و پياز جهت قطع اسهال و تقويت روده ها و خوردن ان با سركه جهت درد كليه مفيد است. تخم خرفه در همه خواص ضعيف تر از آن بوده به جز در رفع عطش كه قوي تر از برگ آن مي باشد. نگه داشتن سائيده تخم آن در دهان، در رفع آفت دهان به خصوص اطفال موثر است.
رازيانه: تحليل برنده باد و اخلاط غليظ، خشك كننده رطوبت تقويت كننده معده، باز كننده انسداد مجاري سينه و كبد و طحال و كليه و مثانه و تسكين درد ان ها كه از سردي باشد، مدر، شيرافزا و بازكننده حيض مي باشد. خوردن ان با گلقندع جهت تقويت معده و رفع بلغم آن و ماليدن شيره آن بر شكم اطفال، جهت نفخ و درد شكم مفيد است. كشيدن عصاره آن در چشم براي پيشگيري از اب مرواريد و تقويت بينايي نافع است. ريحان: جهت انسداد عروق مغزي، تحليل ورم هاي جميع اعضائ تنگي نفس و ضعف معده مفيد مي باشد. خوردن عصاره آن با شكر جهت رفع درد سينه، تنگي نفس وسرفه و بوئيدن آن براي سردرد گرم مزاجان و مسافرين و رفع وبا مفيد مي باشد تخم آن معتدل كننده مزاج و مقاوم در برابر سموم بوده ولي مصرف كوبيده آن منع شده است. شويد: تحليل برنده و نضج دهنده اخلاط بازكننده انسداد، اشتها آور و مدر مي باشد. براي تنگي نفس و امراض بلغمي سينه و معده، سكسكه، ضعف معده و كبد و طحال سنگ كليه و مثانه، كوليت، درد مفاصل سرد، درد قاعدگي وبيماري هاي تناسلي مفيد است. آشاميدن آب آن با عسل جهت رفع مسموم تحريك استفراغ، اخراج اخلاط غليظ از معده مفيد است. زياد خوردن ان باعث ضعف مغز، چشم، معده، كليه ، مثانه و نيروي جنسي مي شود قارچ: قليل الغذا، ردي الكيموس، دير هضم مولد خون بلغمي و نفاخ است. زياد خوردن آن موجب سكته ، فلج، سنگيني زبان و تنگي نفس مي شود. آبي كه در اثر بريان كردن آن باقي مي ماند براي رفع آب مرواريد نافع است.
كاسني: تسكين دهنده صفرا و خون و تشنگي بوده و بايد تازه و نشسته مصرف شود چون در اثر شستن جزئ لطيف ان از بين مي رود. براي بيماري هاي كبد و معده و طحال، باز كردن گرفتگي هاي عروق و احشاء تقويت كبد، تنقيه كليه و مجاري ادراري مفيد مي باشد. براي كبد گرم و سرد مفيد بوده و هر چه تلخ تر باشد در رفع امراض كبد مفيد تر است. اگر آن را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و اب رقيق از ان جدا شود بعد با نبات يا ترشي مصرف كنند در تصفيه خون بي همتا است. ضماد برگ آن با سركه جهت سردرد گرم و خشك مفيد است. كاهو: توليد كننده خون صالح رقيق، تسكين دهنده حرارت صفرا و خون، برطرف كننده خشكي صفرا و سودا و تشنگي باز كننده انسداد، خواب آور و ملين بوده و در سردرد و سرفه اي كه از گرمي و خشكي باشد مفيد است. خوردن آن با سركه اشتها آور مي باشد. غذاييت كاهوي پخته بيشتر از خام مي باشد. مصرف زياد ان براي سردمزاجان و نيروي جنسي مضر است. تخم كاهو: سرد و خشك بوده، مخدر و خواب آور مي باشد. براي رفع روماتيسم گرم، آن را نيمكوب كرده و 24 ساعت خيس كنيد و شيره بكشيد و ميل نماييد (جوشاندن لازم ندارد) . خوردن 6 گرم تخم كاهو در روز براي قطع احتلام و كم نمودن شهوت در جواناني كه فرصت ازدواج ندارد مفيد است.
كرفس: باز كننده انسداد كبد و طحال، تحليل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز كننده حيض بوده، باعث تقويت نيروي جنسي، تنقيه كليه و مثانه و خرد كردن سنگ مثانه مي شود. در بيماري هاي مفصلي و اكثر بيماري هاي سرد و بلغمي موثر است. اشاميدن آب آن جهت آسم، تنگي نفس سكسكه و سردي احشا مفيد است. آشاميدن آب آن با اب انار و شكر جهت درمان مسموميت مفيد است. مصرف زياد ان در زنان باردار باعث اسيب جنين مي شود.
گزنه: لطيف كننده اخلاط لزج، تحليل برنده ورم هاي سخت ، مدرادرار و حيض و شيرو عرق، چاق كننده بدن و باز كننده انسداد كبد و طحال و فم رحم و تنقيه كننده ريه و معده مي باشد. آشاميدن آب پخته آن همراه با ماءالشعير براي بيماريهاي قفسه سينه مانند تنگي نفس و دفع اخلاط لزج و غليظ از ريه ها مفيد است. ضماد كوبيده برگ ان بر بيني باعث قطع خونريزي بيني مي شود. گشنيز: آشتها آور خواب آور تسكين دهنده صفرا و تشنگي بوده، در رفع التهاب معده و استفراغ مفيد است. آشاميدن آب آن با سركه و سماق مانع صعود بخارات معده به مغز شده و از بيماريهاي عصبي جلوگيري مي كند. مصرف زياد آن باعث فراموشي و اختلال ذهن و ضعف نيروي جنسي و كاهش خونريزي حيض مي شود. تخم آن مفرح، تقويت كننده مغز و قلب و معده و قابض مي باشد. نعناع: در خواص قوي تر از پونه بوده، گرم كننده مفرح، تقويت كننده قلب، رقيق كننده خون غليظ و حل كننده مواد بلغمي و سوداوي مي باشد. اشاميدن عصاره نعنا در نضج و دفع رطوبت هاي ريه و مجاري تنفسي مفيد و جوشانده آن همرا ه با پرسياوشان براي تقويت معده، از بين بردن بادهاي معده و اروغ، كوليت و دفع اقسام كرم شكم مفيد است خوردن اب ان با انار ترش بر طرف كننده سكسكه ، تهوع، استفراغ و اشتها آور مي باشد.
موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:مزاج سبزیجات در طب سنتی, ] [ 11:50 ] [ لقمان محمدیان ]
«الصوم و هو الامساک من المفطرات بقصد القربه» روزه عبارت است از امساک از مفطرات به قصد تربت.
تاریخچه
ناتوراپت ها احتمالاً یکی از گروه هایی هستند که مخالف استفاده از داروهای گوناگون هستند. یک متخصص و راهنمای ناتوراپت انگلیسی به نام «لئون چاتیور» روزه را قدیمی ترین روش درمان شناسی شناخته شده انسان می نامد و می افزاید که انسان های بدوی از روی غریزه وقتی احساس خوبی نداشتند خوردن را متوقف می کردند و هر چقدر که لازم و ضروری بود می نوشیدند، تا وقتی سلامتی بازگردد چیزی نمی خوردند. تا قبل از گسترش طب استعماری در کشورهای اسلامی، مسلمانان تحت تاثیر طب القرآن و طی فقهی بیشتر به درمان طبیعی و درمان با غذا و پرهیز معتقد بودند، چنان که پزشک مسلمان «محمدبن زکریای رازی» همواره درمان با غذا را به پزشکان توصیه می کرد و در این باره کتابی نوشته که در آن درمان بیماری ها را با غذا بیان می دارد.
روزه درمانی از نظر دکتر الکسیس کارل(Alexis carrel)
دکتر «الکسیس کارل» فیزیولوژیست و زیست شناس و جراح و متفکر و محقق فرانسوی می نویسد: در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود. در عین حال، حالتی اتفاق می افتاد که اهمیت زیادی دارد.
روش انجام دادن روزه درمانی
بخورید و بیاشامید تا رشته سفید (صبح) از میان رشته سیاه (شب) بیرون زده و برای شما آشکار گردد، سپس روزه را تا هنگام شب به اتمام رسانید.
انواع روزه از نظر اسلام
1- روزه های واجب 2- روزه های مستحبی روزه های واجب: 1- روزه ماه مبارک رمضان، 2- روزه قضا، 3- روزه کفاره، 4- روزه کسی که در حج تمتع قادر به خرید قربانی نیست، 5- روزه سومین روز اعتکاف، 6- روزه نذر. روزه های مستحبی: 1- سه روز از هر ماه، 2- ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه)، 3- روز تولد پیامبر اکرم (ص) 17 ربیع الاول، 4- روز مبعث (27 رجب)، 5- روز غدیر (28 ذیحجه)، 6- روز عرفه، 7- روز مباهله (24 ذیحجه)، 8- روزه در ماه رجب و شعبان (تمام یا بعضی از روزهای ماه)، 9- اولین و سومین روز محرم، 10- هر پنج شنبه و جمعه، 11- اول ذیحجه تا روز نهم ذیحجه.
موارد استفاده درمانی
دکتر عبدالعزیز اسماعیل پزشک مصری، درمان بیماری های دیابت، ورم کلیه و بیماری قلب همراه با تورم و التهاب مفاصل و اضطراب های مزمن روده را به وسیله روزه بیان کرده است.
عوارض
اولین واکنش به روزه طولانی ناخوشایند است و شامل اسهال، سردرد، استفراغ و تنفس بد می باشد. در طول روز اول بایستی این علایم از بین بروند، همان طور که حس گرسنگی از بین می رود.
احادیث وروایات
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ): پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ): روزه ، يكى از دو (طريق ( سلامت است . موضوعات مرتبط: برچسبها: [ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:روزه درمانی,درمان با روزه, ] [ 11:44 ] [ لقمان محمدیان ]
یک لیوان آب و عسل + یک کپسول ۲۵۰ میلی گرمی را با پودر زنجبیل پر کنند و در روز ۲ تا ۳ کپسول بخورند . آرام آرام این حالت برطرف میشود . * توجه : کسانیکه دچار ویار میشوند طبع سردی دارند و غالبا دخترزا هستند. موضوعات مرتبط: برچسبها: [ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:درمان ویار و حالت تهوع زنان باردار در طب اسلامی ایرانی سنتی, ] [ 21:23 ] [ لقمان محمدیان ]
معجون جوانه گندم بادام ـ گردو ـ فندق ـ پسته ـ کنجد ـ نارگیل ـ بادام هندی ـ چلغوز : از هر کدام ۱۰۰ گرم عسل : ۲۵۰ گرم شیره خرما : ۱ لیوان هل سبز : ۵ مثقال آرد جوانه گندم : ۲۵۰ گرم دارچین ساییده شده : ۵۰ گرم ( ۱۰ مثقال ) زنجبیل : ۱ مثقال زعفران : ۱ مثقال
همگی این مواد را با هم آسیاب کنید و عسل و شیره را به آن اضافه کنید تا یکنواخت گردد . که به صورت حلوای سفتی در می آید و میتوانید به تکه های کوچکی ببرید و یا قالب بزنید .
* در ضمن این معجون برای کوه هم بسیار مناسب است . موضوعات مرتبط: برچسبها: [ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:معجون مناسب برای بلغمی مزاجها , ] [ 21:22 ] [ لقمان محمدیان ]
پژوهشگر و مؤلف طب اسلامي وجود 64 روايت ديني را از علل اهميت مراقبت از سطحيترين لايه بدن عنوان كرد. فوايد روغن مالي در درمان امراض پوستي موضوعات مرتبط: برچسبها: [ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:مراقبت از پوست از دیدگاه طب اسلامی, ] [ 21:16 ] [ لقمان محمدیان ]
تریپتوفان یک اسیدآمینهی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش میشود.با مصرف مواد غذایی که در ذیل به آنها اشاره شده، مابقی زندگی را با اعصابی آرام و روانی سالم ادامه دهید. بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان میگذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیهشده (شکر سفید) مصرف میکنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بیحوصلگی میکنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر میگذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد میکند.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |